Keď si pozrieme štatistiky relevantných odborných inštitúcií o profesionálnom rozložení pracujúceho obyvateľstva zistíme, že štruktúra sa mení. V minulosti tu kráľovala:
· Výroba
· Poľnohospodárstvo
· Školstvo
· Zdravotníctvo
· Obchod
V dnešnej dobe je na poprednom mieste
· Obchod
· Služby
Čo patrí do služieb?
· Čistiarne
· Opravy obuvi
· Kaderníctvo
· Manikúra
· Kozmetika
· Pedikúra
· Oprava práčok a iných spotrebičov
· Oprava vody, kanalizácie, elektriky
Niekedy boli opravy obuvi všade- dnes je to problém. Mládež chce sedieť iba v kancelárii.
Tečie vám doma voda, padá Vám omietka? Máte veru problém. Zohnať dobrého majstra je niekedy nad ľudské sily?
Prečo? Opäť chýba školstvo a záujem žiakov o tieto profesie. Nájdime spôsob, ako motivovať mládež ,aby tieto práce chcela robiť, aby chcela ísť do škôl, kde sú tieto učňovské odbory. Ak si pozrieme reklamné letáky aj do cudziny hľadajú: klampiarov, zváračov a iných remeselníkov.
Aj tam niečo evidentne zanedbali ,keďže je nedostatok týchto profesií. Nevychovávajme našu mládež ale pre prácu do zahraničia – vytvorme im podmienky na vzdelávanie tu a aj si ich tu udržme. Nech je povinnosťou každého koho vyškolíme, vzdeláme odrobiť niečo aj u nás doma.
Dobré vzdelávanie nie je veru zadarmo.
Vytvorme celospoločenskú klímu takú, že robiť sa naozaj oplatí. Že nie je hanbou nosiť montérky. Nech opäť platí: „ Remeslo má zlaté dno!“ Vytvorme mladým priestor na technickú sebarealizáciu. Ukazujme výnimočných a šikovných v médiach. Nech tam nemajú miesto iba umelci , politológovia, politici – ale aj ľudia, ktorí vytvárajú hodnoty.
Začnime školstvom- vráťme sa k učebným odborom na učňovských školách.. Nepotrebujeme predsa toľko ekonómov, managerov, politológov , právnikov koľko chrlia naše školy dnes.
Je priam nutné zmeniť počet škôl a hlavne celú štruktúru školstva.